Zmienne wpływające na korzystanie z kryptowalut: Model akceptacji technologii w Hiszpanii



Pierwsza komercyjna transakcja z pierwszą kryptowalutą w 2010 roku zapoczątkowała rewolucję w transakcjach. Blockchain i kryptowaluty radykalnie zmienią sposób, w jaki dokonujemy transakcji, tak jak Internet zrewolucjonizował sposób, w jaki się komunikujemy. Obecnie na rynku notowanych jest ponad 2000 kryptowalut, a wiele kolejnych jest wprowadzanych do obrotu w ramach pierwszych ofert monet w celu wykorzystania ich jako metody wymiany w określonym ekosystemie biznesowym lub jako prawa do aktywów lub zobowiązań. Jako wschodząca technologia finansowa, kryptowaluty otwierają wiele możliwości, ale stwarzają również znaczące wyzwania i ograniczenia. Niniejszy artykuł analizuje kluczowe czynniki dla pomyślnego rozwoju kryptowalut z perspektywy zachowań konsumenckich. Wykorzystując teoretyczne ramy akceptacji technologii, testujemy model, który jest w stanie wyjaśnić prawie 85% intencji korzystania z kryptowalut. Zaskakująco, ryzyko nie było znaczącym czynnikiem. Może to wynikać z faktu, że większość respondentów uważała operowanie kryptowalutami za ryzykowne; brak zmienności w ich odpowiedziach na pytania dotyczące postrzeganego ryzyka wyjaśniałby ten brak mocy wyjaśniającej. Jednak gotowość do zarządzania ryzykiem związanym z kryptowalutami może być warunkiem wstępnym do przyjęcia. Oczekiwania co do wydajności danej kryptowaluty były najważniejszym czynnikiem jej sukcesu. Badanie przeprowadzono w Hiszpanii z udziałem dorosłych wykształconych w college'u i posiadających podstawową wiedzę na temat Internetu.


Wprowadzenie

Początki blockchaina i kryptowalut sięgają 2008 roku, kiedy Satoshi Nakamoto - pseudonimowy twórca blockchaina i kryptowaluty bitcoin - opublikował na forum kryptograficznym artykuł zatytułowany "Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System" (Nakamoto, 2008a; Simonite, 2011). Dokument ten opisywał rewolucyjną technologię mającą na celu stworzenie prawdziwego zdecentralizowanego systemu pieniężnego typu peer-to-peer, argumentując, że "czysto peer-to-peerowa wersja elektronicznej gotówki pozwoliłaby na przesyłanie płatności online bezpośrednio od jednej strony do drugiej bez konieczności przechodzenia przez instytucję finansową" (Nakamoto, 2008b, s. 1). Blockchain jest definiowany jako "cyfrowa, rozproszona księga transakcji, z identycznymi kopiami utrzymywanymi na wielu systemach komputerowych kontrolowanych przez różne podmioty" (Schatsky i Muraskin, 2015, s. 2). Kryptowaluty są oparte na blockchainie, ale nie są jedynym możliwym zastosowaniem. Istnieje niebezpieczny związek między blockchainem a kryptowalutami (Carson i in., 2018), przy czym konieczne jest podkreślenie, że kryptowaluty są jedną z wielu możliwości technologii blockchain. Według Światowego Forum Ekonomicznego (2015) 10% PKB będzie przechowywane w blockchain do 2027 roku (World Economic Forum, 2015), ze średnim rocznym tempem wzrostu 62,1% do 2025 roku (Business Wire, 2017).


Chociaż oczekuje się, że blockchain dramatycznie wpłynie i będzie miał zastosowanie w większości sektorów i działań gospodarczych, obecnie ważniejsze pozostają kryptowaluty. Bank Światowy definiuje walutę cyfrową non-fiat jako walutę cyfrową, która nie jest poparta żadnym aktywem bazowym, ma zerową wartość wewnętrzną i nie stanowi zobowiązania wobec żadnej instytucji (Natarajan i in., 2017). Waluty cyfrowe oparte na technologii blockchain, która wykorzystuje techniki kryptograficzne, są uważane za kryptowaluty. Amerykańska Rezerwa Federalna uważa, że obecny system płatności jest powolny, niezabezpieczony, nieefektywny, niekolaboratywny i nieglobalny (System Rezerwy Federalnej, 2017). Kryptowaluty są postrzegane jako potencjalne narzędzie do rozwiązania wszystkich tych problemów (Deloitte, 2015).


Od początku tej rewolucji wraz z wprowadzeniem na rynek bitcoina, pierwszej kryptowaluty, świat biznesu i gospodarki starał się zaadaptować i zintegrować nową technologię finansową ze swoją działalnością. W 2010 r. dokonano pierwszego zakupu detalicznego za pomocą Bitcoinów. Laszlo Hanyecz zapłacił 10 000 bitcoinów za dwie pizze (Bort, 2014). Dziś możesz wynająć prawnika, kupić samochód lub zapłacić za wizytę u lekarza za pomocą bitcoinów w 5 040 firmach na całym świecie (Coinmap, 2018; Usebitcoins, 2018). Ale bitcoin jest tylko jedną z 2 094 kryptowalut na rynku (Coin Market Cap, 2018), które wahają się od samego bitcoina, wciąż najbardziej znanego z kapitalizacją rynkową ponad 110 miliardów USD, do w dużej mierze nieznanych kryptowalut uruchomionych niedawno, takich jak Harmonycoin, z kapitalizacją zaledwie 107 USD (Coin Market Cap, 2018). Zmienność kryptowalut otwiera ogromne progi psychologiczne w cenach (Pelegrín-Borondo et al., 2015). Liczba ta nie obejmuje również wszystkich kryptowalut, a jedynie te, które są notowane na być kupowane i sprzedawane. Obecnie każda firma może stworzyć własną kryptowalutę przy użyciu technologii blockchain i określić jej zastosowanie poprzez pierwszą ofertę monet (ICO). Nowa kryptowaluta może być wykorzystywana jako wewnętrzna metoda płatności ekosystemu biznesowego w celu przyznania dostępu do produktów lub usług oferowanych przez ekosystem; może reprezentować prawo do aktywów lub zobowiązań; lub może być wykorzystywana jako spekulacyjna kryptowaluta, której wartość opiera się na oczekiwaniach rynkowych. Zakres ten jest bardzo szeroki i w najbliższych latach będzie się tylko poszerzał. Na przykład, zgodnie z październikowym raportem platformy ratingowej ICO (2018). która analizuje część wszystkich globalnych ICO, które są uruchamiane, od 8 października 2018 r. do 14 października rozpoczęto 25 nowych ICO, 557 było w toku, a 23 zostały zakończone, pozyskując fundusze w wysokości 87 396 196 USD (ICObench, 2018). Badanie z 2017 roku 902 śledzonych ICO wykazało, że 59% zostało uznanych za całkowicie lub częściowo nieudane, z łączną kwotą finansowania w wysokości 233 mln USD (Morris, 2018).


Wszystko to rodzi pytanie: jakie są kluczowe czynniki, które powodują, że kryptowaluta jest akceptowana przez konsumentów i / lub inwestorów?


Jak zauważono, ten "chaos kryptowalutowy" stwarza wiele możliwości, ale także wiele problemów. Nielegalne działania z kryptowalutami są faktem, szczególnie w przypadku bitcoina, pierwszego i najczęściej używanego (Turner i in., 2018). Na przykład kryptowaluty były wykorzystywane do uchylania się od płacenia podatków, prania pieniędzy, transakcji kontrabandowych, wymuszeń i kradzieży samych bitcoinów (Bloomberg, 2017). Inną wadą jest to, że kryptowaluty nie są technologią łatwą w użyciu; operowanie bitcoinami stanowi poważne wyzwanie dla wielu użytkowników (Krombholz i in., 2017). W jednym z badań jakościowych stwierdzono, że osoby nieużywające bitcoina czuły się niezdolne do korzystania z niego Gao et al. (2016), co wskazuje na barierę w powszechnym stosowaniu kryptowalut. Oprócz braku technologicznego know-how, umiejętności finansowe mogą również ograniczać rozwój kryptowalut. W badaniu zdolności finansowej przeprowadzonym w 2015 r. w Stanach Zjednoczonych odsetek respondentów potrafiących prawidłowo odpowiedzieć na co najmniej 4 z 5 podstawowych pytań z zakresu znajomości finansów na teście znajomości finansów (podstawowe obliczenia i pytania dotyczące stóp procentowych, inflacji, cen obligacji, kredytów hipotecznych i ryzyka) wyniósł 37% (Lin i in., 2016). Biorąc pod uwagę ten niski poziom znajomości finansów, wyjaśnienie pojęć finansowych związanych z kryptowalutami może być trudne (CCN, 2016). Postrzeganie społeczne będzie również kluczowe dla rozwoju kryptowalut. Badanie ING dotyczące opinii na temat bitcoina wykazało, że 29% Europejczyków nigdy nie zainwestowałoby w kryptowaluty, postrzegając akcje jako mniej ryzykowne narzędzie inwestycyjne (Exton i Doidge, 2018).


Krótko mówiąc, kryptowaluty otwierają wiele możliwości, takich jak szybkie, wydajne, identyfikowalne i bezpieczne transakcje, ale mają również wady, takie jak nieodłączne ryzyko, technologiczna i finansowa trudność w korzystaniu z nich oraz niepewne społeczne postrzeganie ich posiadania. Złożoność i konsekwencje rewolucji blockchain i kryptowalut sprawiają, że konieczne jest przeanalizowanie jej wpływu i wyzwań z perspektywy interdyscyplinarnej. Chociaż przeprowadzono pewne badania na temat bitcoina, jako najbardziej powszechnie używanej i najważniejszej obecnie kryptowaluty (Holub i Johnson, 2018), literatura dotycząca kryptowalut w ogóle jest skąpa, głównie ze względu na ich nowość. Niniejszy artykuł koncentruje się na krytycznych czynnikach, które każda kryptowaluta musi wziąć pod uwagę, aby odnieść sukces na wschodzącym i chaotycznym rynku kryptowalut. W szczególności, wykorzystuje on modele akceptacji technologii do analizy wpływu postrzeganego ryzyka, oczekiwań dotyczących wydajności, warunków ułatwiających, oczekiwań dotyczących wysiłku, wpływu społecznego i znajomości finansów na zamiar korzystania z kryptowalut. Określenie kluczowych czynników akceptacji kryptowalut przez klientów pozwoliłoby obecnym i przyszłym graczom rynkowym skupić się na najważniejszych cechach, jakie powinna posiadać kryptowaluta. Badanie zostało przeprowadzone w Hiszpanii na próbie dorosłych osób z wykształceniem wyższym i podstawową znajomością Internetu.


Przegląd literatury

Zunifikowana Teoria Akceptacji i Wykorzystania Technologii (UTAUT) (Venkatesh et al., 2003) i jej rozszerzenie UTAUT2 (Venkatesh et al., 2012) są modelami wyjaśniającymi, jak powstająca technologia jest akceptowana przez ludzi i organizacje. Oba opierają się na modelach akceptacji technologii (TAM i TAM2) (Davis, 1989; Venkatesh i Davis, 2000), które z kolei są zakorzenione w teorii uzasadnionego działania (TRA) (Fishbein i Ajzen, 1975) oraz teorii planowanego zachowania (TPB) (Ajzen, 1991). Modele UTAUT określają bezpośredni i pozytywny wpływ oczekiwań co do wyników, normy społecznej i warunków ułatwiających na zamiar korzystania z technologii.


Oczekiwania dotyczące wydajności definiuje się jako stopień, w jakim dana osoba uważa, że korzystanie z określonej technologii będzie przydatne do zwiększenia jej wydajności. Oczekiwania dotyczące wysiłku definiuje się jako stopień łatwości związany z korzystaniem z określonej technologii. Wpływ społeczny jest definiowany jakoW kilku badaniach analizowano wpływ tych zmiennych na akceptację technologii finansowych, czyli fintech, ale nie osiągnięto konsensusu co do ich wpływu na zamiar korzystania z nich. Wręcz przeciwnie, stwierdzono istotne różnice w zależności od rodzaju technologii i segmentu docelowego. Na przykład Moon i Hwang (2018) pokazują, że oczekiwanie wysiłku i wpływ społeczny pozytywnie wpływają na zamiar korzystania z crowdfundingu, ale nie znajdują dowodów na to, że oczekiwania dotyczące wydajności i warunki ułatwiające to robią. Z kolei Kim et al. (2018) stwierdzają, że oczekiwanie wydajności, oczekiwanie wysiłku i wpływ społeczny pozytywnie wpływają na zamiar korzystania z systemu uwierzytelniania płatności opartego na biometrii. Makanyeza i Mutambayashata (2018) pokazują, że podczas gdy oczekiwania dotyczące wyników i oczekiwania dotyczące wysiłku pozytywnie wpływają na intencję behawioralną przyjęcia plastikowego pieniądza, wpływ społeczny i warunki ułatwiające nie mają na nią znaczącego wpływu. Sánchez-Torres et al. (2018) wykazują, że oczekiwanie wydajności i oczekiwanie wysiłku mają pozytywny wpływ na korzystanie z finansowych stron internetowych w Kolumbii. Khan et al. (2017) pokazują, że oczekiwanie wydajności i warunki ułatwiające są ważnymi antecedentami behawioralnej intencji korzystania z bankowości internetowej, ale nie znajdują dowodów na to, że oczekiwanie wysiłku i wpływ społeczny mają znaczący wpływ na tę intencję.


Kilka badań dotyczyło również bankowości mobilnej (m-banking). Na przykład, Farah et al. (2018) określają, że oczekiwania dotyczące wydajności, oczekiwania dotyczące wysiłku i wpływ społeczny są predyktorami zamiaru korzystania z usług bankowości mobilnej w Pakistanie, ale warunki ułatwiające nie mają wpływu na jej przyjęcie. Warsame i Ireri (2018) pokazują, że dla niektórych segmentów konsumentów (w oparciu o wiek, płeć i religię) performance expectancy i effort expectancy znacząco wpływają na zamiar korzystania z mobilnych usług mikrofinansowych, podczas gdy dla innych czynniki te nie mają wpływu na akceptację. Autorzy ci wykazują ponadto, że wpływ społeczny wpływa na zamiar korzystania z mobilnych usług mikrofinansowych we wszystkich segmentach. W swoim badaniu dotyczącym przyjęcia płatności mobilnych szczególnie przez segment base-of the pyramid (BoP), tj. osoby o bardzo niskim poziomie dochodów, Hussain et al. (2018) stwierdzają, że oczekiwanie wydajności, oczekiwanie wysiłku, warunki ułatwiające i wpływ społeczny wszystkie znacząco wpływają na intencję behawioralną. Skupiając się na m-bankingu w Bangladeszu, Mahfuz et al. (2016) pokazują, że oczekiwanie wysiłku i wpływ społeczny są najbardziej znaczącymi antecedentami intencji behawioralnej. Dodatkowo stwierdzają, że o ile oczekiwanie wydajności i warunki ułatwiające nie wpływają istotnie na intencję korzystania z tej technologii, o tyle warunki ułatwiające wpływają na faktyczne korzystanie z niej. W innym badaniu przeprowadzonym w Bangladeszu, Nisha (2016) wykazuje, że oczekiwania dotyczące wyników, oczekiwania dotyczące wysiłku oraz warunki ułatwiające istotnie wpływają na intencję klientów do korzystania z usług bankowości elektronicznej. Podobnie, w badaniu przeprowadzonym w Karnataka, w wiejskich Indiach, Kishore i Sequeira (2016) pokazują, że oczekiwanie wydajności, oczekiwanie wysiłku i wpływ społeczny mają znaczącą moc wyjaśniającą w odniesieniu do przyjęcia m-bankingu.


Jeśli chodzi o literaturę dotyczącą konkretnie kryptowalut i bitcoina, Mendoza-Tello et al. (2018) pokazują, że postrzegana użyteczność jest najbardziej wpływowym czynnikiem w zamiarze wykorzystania kryptowalut do płatności elektronicznych, ale nie znajdują wsparcia dla bezpośredniego wpływu wpływu społecznego na zamiar ich wykorzystania. Według innego badania dotyczącego adopcji kryptowalut opartego na TPB, subiektywne normy (wpływ społeczny) i postrzegana kontrola zachowania (jak łatwo lub trudno jest używać kryptowalut) są znaczące (Schaupp i Festa, 2018): osoby, które postrzegają kryptowaluty jako łatwe w użyciu i osoby otrzymujące pozytywny wpływ społeczny dotyczący ich używania, są bardziej skłonne do korzystania z nich. Bitcoin był również analizowany jako kryptowaluta. W badaniu akceptacji w Chinach, Shahzad et al. (2018) stwierdzają, że zarówno postrzegana użyteczność, jak i postrzegana łatwość użycia znacząco wpływają na zamiar korzystania z bitcoina.



Z perspektywy badań behawioralnych Faqih (2016) definiuje postrzegane ryzyko jako postrzeganie przez konsumentów stopnia niepewności i możliwych niepożądanych konsekwencji korzystania lub zakupu produktu.

Źródła:

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak inwestować w Bitcoin (bezpiecznie)

10 powodów, dla których trudno być prawdziwym „inteligentnym inwestorem”

Jak inwestować, gdy jesteś spłukany?